Ons repertoire

Het ensemble houdt zich overwegend bezig met de wat onbekendere renaissance en barok muziek.
Hieronder kunt u op de namen van de componisten klikken om onze verschillende programma's te bekijken.

Adrian Batten Heinrich Schütz John Dowland

Adrian Batten (ca. 1591 - 1637)

Programma voor een vesper rondom deze organist/componist

  1. Come Holy Ghost - Orlando Gibbons (1583 - 1625)
  2. Deliver us, o Lord (Psalm 106: 47-48) - Adrian Batten
  3. Haste thee o God (psalm 70: 1-4) - Adrian Batten
  4. O sing joyfully (Psalm 81: 1-4) - Adrian Batten
  5. When the Lord turned again (Psalm 126: 1-4) - Adrian Batten
  6. Magnificat - Adrian Batten
  7. Nunc Dimittis - Adrian Batten
  8. Lord, we beseech thee - Adrian Batten
  9. The Lord's Prayer - Robert Stone (1516 - 1613)
  10. Tallis Canon Lied 243

Adrian Batten

Adrian Batten ( ca. 1591 - 1637) was een Engelse organist en een Anglicaanse kerkcomponist. Hij was actief tijdens een belangrijke periode van Engelse kerkmuziek, tussen de Reformatie en de Burgeroorlog in de jaren 1640. Gedurende deze periode begon de liturgische muziek van de eerste generaties Anglicanen aanzienlijk af te wijken van muziek op het continent. Onder de genres die in deze periode zijn ontwikkeld door Batten en andere Anglicaanse componisten was het "vers volkslied", waarin secties wisselen tussen het volledige koor en solisten met een onafhankelijke orgelbegeleiding.
Batten werd geboren in Salisbury, en was zanger en orgelgeleerde aan de kathedraal van Winchester, waar hij studeerde onder John Holmes. Batten bleef bij het kathedraalkoor nadat zijn stem was veranderd.

In 1614 verhuisde Batten naar Londen om in het koor van Westminster Abbey te gaan zingen en was blijkbaar nog steeds in Westminster in 1625; De Lord Chamberlain's Records voor 1625 laten zien dat Batten bij de begrafenis van James I wordt beschreven als een "zanger van Westminster". In 1626 werd Batten vicaris van het kathedraalkoor in de kathedraal van St. Paul en speelde daar ook orgel. Voor zover bekend bleef hij tot zijn dood in deze positie.
Om zijn inkomsten te vergroten terwijl hij in Westminster Abbey werkte, werkte Batten als muziekkopieerder waaronder het kopiëren van werken van Weelkes, Tallis en Tomkins. Met veel populaire werken uit die tijd, die Batten scoorde voor het orgel, is het Batten-orgelboek de enige overgebleven bron voor veel stukken van de tijd.

Het orgelboek heeft weinig van Batten's eigen werken, dus ironisch genoeg is veel van Batten's eigen muziek verloren gegaan. Dienovereenkomstig is Batten minder bekend dan sommige van zijn tijdgenoten. Hij was echter een productief componist. Een aantal werken bestaat alleen in manuscript in verschillende Britse bibliotheken en kathedralen en is nooit gepubliceerd.
Zijn muziek is als volgt beschreven: "Het is serieus en ietwat triest, maar niet helemaal zonder vreugdevolle aanrakingen. Er is één deugd in de heilige muziek van Batten die slechts enkele componisten bezat en dat is zijn constante streven om muziek te beschouwen als de dienaar van de goddelijke eredienst en niet als de centrale figuur van die dienst."

JOHN DOWLAND (1563 - 1626)

1. Ayres for four voices (1597) Ayres afgewisseld met klavecimbel versies.
2. Lamentatio Henrici Noel (1597) Enkele psalmen
3. A Pilgrimes Solace (1612) Drie bijbelse taferelen
Duur van het programma: 1 uur zonder pauze