Ons repertoire

Het ensemble houdt zich overwegend bezig met de wat onbekendere renaissance en barok muziek.
Hieronder kunt u op de namen van de componisten klikken om onze verschillende programma's te bekijken.

Adrian Batten Heinrich Schütz John Dowland Johann Hermann Schein

Adrian Batten (ca. 1591 - 1637)

Programma voor een vesper rondom deze organist/componist

  1. Come Holy Ghost - Orlando Gibbons (1583 - 1625)
  2. Deliver us, o Lord (Psalm 106: 47-48) - Adrian Batten
  3. Haste thee o God (psalm 70: 1-4) - Adrian Batten
  4. O sing joyfully (Psalm 81: 1-4) - Adrian Batten
  5. When the Lord turned again (Psalm 126: 1-4) - Adrian Batten
  6. Magnificat - Adrian Batten
  7. Nunc Dimittis - Adrian Batten
  8. Lord, we beseech thee - Adrian Batten
  9. The Lord's Prayer - Robert Stone (1516 - 1613)
  10. Tallis Canon Lied 243

Adrian Batten

Adrian Batten ( ca. 1591 - 1637) was een Engelse organist en een Anglicaanse kerkcomponist. Hij was actief tijdens een belangrijke periode van Engelse kerkmuziek, tussen de Reformatie en de Burgeroorlog in de jaren 1640. Gedurende deze periode begon de liturgische muziek van de eerste generaties Anglicanen aanzienlijk af te wijken van muziek op het continent. Onder de genres die in deze periode zijn ontwikkeld door Batten en andere Anglicaanse componisten was het "vers volkslied", waarin secties wisselen tussen het volledige koor en solisten met een onafhankelijke orgelbegeleiding.
Batten werd geboren in Salisbury, en was zanger en orgelgeleerde aan de kathedraal van Winchester, waar hij studeerde onder John Holmes. Batten bleef bij het kathedraalkoor nadat zijn stem was veranderd.

In 1614 verhuisde Batten naar Londen om in het koor van Westminster Abbey te gaan zingen en was blijkbaar nog steeds in Westminster in 1625; De Lord Chamberlain's Records voor 1625 laten zien dat Batten bij de begrafenis van James I wordt beschreven als een "zanger van Westminster". In 1626 werd Batten vicaris van het kathedraalkoor in de kathedraal van St. Paul en speelde daar ook orgel. Voor zover bekend bleef hij tot zijn dood in deze positie.
Om zijn inkomsten te vergroten terwijl hij in Westminster Abbey werkte, werkte Batten als muziekkopieerder waaronder het kopiëren van werken van Weelkes, Tallis en Tomkins. Met veel populaire werken uit die tijd, die Batten scoorde voor het orgel, is het Batten-orgelboek de enige overgebleven bron voor veel stukken van de tijd.

Het orgelboek heeft weinig van Batten's eigen werken, dus ironisch genoeg is veel van Batten's eigen muziek verloren gegaan. Dienovereenkomstig is Batten minder bekend dan sommige van zijn tijdgenoten. Hij was echter een productief componist. Een aantal werken bestaat alleen in manuscript in verschillende Britse bibliotheken en kathedralen en is nooit gepubliceerd.
Zijn muziek is als volgt beschreven: "Het is serieus en ietwat triest, maar niet helemaal zonder vreugdevolle aanrakingen. Er is één deugd in de heilige muziek van Batten die slechts enkele componisten bezat en dat is zijn constante streven om muziek te beschouwen als de dienaar van de goddelijke eredienst en niet als de centrale figuur van die dienst."

JOHN DOWLAND (1563 - 1626)

1. Ayres for four voices (1597) Ayres afgewisseld met klavecimbel versies.
2. Lamentatio Henrici Noel (1597) Enkele psalmen
3. A Pilgrimes Solace (1612) Drie bijbelse taferelen
Duur van het programma: 1 uur zonder pauze

Johann Hermann Schein (1585 - 1672)

Madrigalen uit Israelsbrünnlein (1623) van Johann Herman Schein.

1. Dennoch bleibe ich stets an dir (Psalm 73: 23-24)
2. Wende dich, Herr, und sei mir gnädig (Psalm 25: 16-18)
3. Da Jacob vollendet hatte (Mozes 49: 33 en 50:1)
4. Siehe, nach Trost war mir sehr bange (Jesaja 38: 17-19a)
5. Intermezzo sopraan en orgel Uit ‘Tabulatur Buch Dass Vatter unser (1627)  variatie nr. 4 Coral im Discant - J.U. Steigleder (1593-1635)
6. Intermezzo gamba en orgel Uit ‘Tabulatur Buch Dass Vater unser (1627) variatie nr. 5 Coral im Tenor - J.U. Steigleder (1593-1635)
7. Freue dich des Weibes deiner Jugend (Spreuken Salomo 5 : 18b-19)
8. Lieblich und schöne sein ist nichts (Spreuken Salomo 31: 30-31)
10. Ich bin jung gewesen (Psalm 37: 25, 37)
11. Ist nich Ephraim mein teurer Sohn (Jeremia 31: 20)
12. O Herr Jesu Christe (Dichter unbekannt)
13. Nu(n) danket alle Gott (Jesus Sirach 50:24-26)

Israelsbrünnlein is een van de belangrijkste motetverzamelingen in de Duitse muziek van de 17e eeuw, gecomponeerd door Johann Hermann Schein, die zeker de belangrijkste Thomaskantor was vóór Johann Sebastian Bach. Van de 26 stukken, gecomponeerd in de "Italiaans-Madrigalische Manir", zijn er 23 gebaseerd op oudtestamentische teksten, vandaar de naam van de collectie. Oorspronkelijk geschreven voor feestelijke of plechtige gelegenheden, zoals bruiloften, begrafenissen of diploma-uitreikingen, verenigen ze de madrigaalstijl met de polyfone kunst van heilige motetten.

Schein weet de emotionele kracht van de Italiaanse muziek in zijn werken te vatten. Deze bundel uit 1623 is hiervan het schitterende bewijs. Moeiteloos combineert hij de meerstemmige muziek met barokke expressiviteit tot een geniale bron van muzikale zeggingskracht. Schein bouwde voort op Italiaanse vernieuwingen van componisten als Claudio Monteverdi en werd door tijdgenoten beschouwd als een van de grootste componisten.