Ons repertoire

Het ensemble houdt zich overwegend bezig met de wat onbekendere renaissance en barok muziek.
Op dit moment concentreert het ensemble zich op de psalmen en ayres van John Dowland.
Verbindende teksten in dit programma worden door Wim Arts, stemkunstenaar, voorgedragen.

JOHN DOWLAND (1563 - 1626)

1. Ayres for four voices (1597) Ayres afgewisseld met klavecimbel versies.
2. Lamentatio Henrici Noel (1597) Enkele psalmen
3. A Pilgrimes Solace (1612) Drie bijbelse taferelen
Verbindende teksten: Wim Arts ( voordrachtskunstenaar)
Duur van het programma: 1 uur zonder pauze

John Dowland

Er is vrij weinig bekend over het leven van Dowland, (1563-1626) maar we weten wel dat hij waarschijnlijk geboren werd in Londen.
Als jongeman reisde hij naar Parijs, waar hij zich bekeerde tot het katholicisme. Terug in Engeland solliciteerde hij naar de functie van luitist aan het hof, maar werd afgewezen. Gefrustreerd vertrok hij naar Rome, waar hij in contact kwam met de nieuwste muzikale ontwikkelingen.
Eind 1596 keerde hij terug naar Londen en publiceerde zijn eerste muziekbundel de First Booke of Songes or Ayres of Foure Partes with Tableture for the Lute (1597).

Het was een enorm succes, werd zeker 4 keer herdrukt en was vernieuwend om verschillende redenen. Het was de eerste publicatie van Engelse 'lute songs' en de eerste publicatie die de ingenieuze 'table layout' gebruikte, wat betekende dat de compositie op veel verschillende manieren uitgevoerd kon worden. In Engeland was hij nog steeds niet welkom aan het hof, dus hij ging op pad naar Denemarken, waar koning Christian IV hem wel waardeerde en een positie gaf. Pas toen hij bijna 50 was werd hij eindelijk aangenomen in Engeland, aan het hof van koning James I.

Het luitlied is altijd muziek voor intieme omgevingen, of het nu aan het hof, privésalon of thuis is. Veel luitliederen leefden een dubbel leven, gepubliceerd op een manier dat ze konden worden gezongen door een enkele zanger met luitbegeleiding, of door maximaal vier zangers met of zonder instrumenten. Deze vierstemmige liedjes werden gepubliceerd als tafelboeken, zo genoemd omdat de delen in meerdere richtingen werden afgedrukt, waardoor zangers rond de tafel konden komen om uit een enkel boek te lezen.
Op de onderstaande afbeelding ziet u hiervan een voorbeeld.

In dit concert wordt het publiek uitgenodigd om deze muziek te ervaren zoals deze in de tijd van Dowland was genoten: zittend rond de tafel, met de intimiteit en spontaniteit van een bijeenkomst van vrienden die muziek maakten voor hun plezier.
Naast de wereldlijke teksten van de Ayres , voorzag Dowland ook geestelijke teksten van muziek zoals psalmen en Bijbelse taferelen, als in A Pilgrimes Solace.